תהליך בניית אתר מוצלח הינו לא פשוט ואפילו במרבית המקרים מורכב ודורש השקעה, מקצועיות ונחישות לאורך זמן!
מאפיון האתר למיתוג, לעיצוב, לתכנות, לתוכן, לאחסון, לשיווק ולהצלחה. בעקבות תהליכים אלו חשוב מאוד לבחור חברת בניית אתרים אמינה ומקצועית שיודעת ללוות פרויקט בניית אתרים בצורה מקיפה ומדויקת.
מסמך אדום זה הוא – לכל אדם שאין לו מושג בבניית אתרים / שלא מעוניין ללכת על מוקש שהטמינה עבורו חברת בניית האתרים.
1. מהו אתר?
הסבר כללי – אתר בדומה לתוכנה על המחשב הינו אוסף של קבצים המתוכנתים כך שדפדפן האינטרנט יציג אותם ויאפשר לעבור בין העמודים השונים (בין הקבצים) תכנות האתר יכול להיעשות בשפות תכנות שונות. המטרה – תוכנה אישית שנמצאת ברשת האינטרנט וכל מחשב בעולם המחובר לרשת יוכל לגשת אליה ולפעול בה.
2. מערכות ניהול תוכן –
- הסבר כללי – מערכת ניהול תוכן היא פלטפורמה הנגישה לבעל האתר ע”י שם משתמש וסיסמא לצורך הזנה, עדכון והסרה של תכנים (טקסט, תמונה, וידאו) מהאתר. מערכות ניהול תוכן רבות קימות בשוק חלקן מותאמות אישית וחלקן כלליות, חלקן נוחות ומהירות וחלקן לא נוחות ומקרטעות. מוקש ראשון – יש לבדוק מראש באיזה מערכת האתר אותו אתם מקימים הולך להיבנות ולהבין את המשמעות לכך!
- ישנן בשוק מגוון רחב של מערכות רובן “מערכות סגורות” ולעומת זאת רוב האתרים בנויים באמצעות “מערכות ניהול תוכן קוד פתוח”. על היתרונות והחסרונות במערכות ניהול.
3. שפות תכנות –
- הסבר כללי – ישנן שפות תכנות רבות בהן ניתן לתכנת אתרים, html זו שפת הבסיס איתה תכנתו את האתרים הראשונים ללא מערכות ניהול תוכן ידידותיות וכל שינוי באתר דרש את פעולת המתכנת. עד היום כל האתרים ברשת מוצגים ב HTML בתקנים שונים וזאת כדי שהדפדפן שעל המחשב שלנו “יוכל לקרוא את הכתוב” למידע נוסף על תקינות קוד יש להיעזר ב w3.org.
- ASP.NET – שפת תכנות שפותחה ע”י חברת Microsoft רוב האתרים המתוכנתים דרך שפה זו פותחו בהתאמה לצרכים ספציפיים. להמון חברות לבניית אתרים יש מערכת ניהול תכנים בasp.net שפותחה על ידם ומשמשת לניהול האתר.
- Php – שפת תכנות שפותחה ע”י חברת לינוקס שפה זו היא נופצה יותר באינטרנט. במהלך השנים התאגדו קבוצות וארגונים שונים ופיתחו מערכות ניהול בעלות קוד פתוח. מערכות אלו שימשו כפלטפורמות שונות לאתרים מסוגים שונים – בלוגים, פורומים, חנויות, אתרי תדמית וכו’. בין המערכות הנפוצות בשוק wordpress , drupal , jomla. מערכות אלו מגיעות עם ערכת עיצוב סטנדרטית של ה”יצרן” ומתכנתי PHP רבים מלבישים עיצובים שונים עליהן, חלקם טמפלייטים מוכנים וחלקם עיצובים מותאמים אישית.
4. מהו דומיין?
- הסבר כללי – דומיין, בעברית שם מתחם, הוא כתובת האינטרנט (URL) המפנה את הגולש לקובצי האתר היושבים בשרת כלשהו. בשל ריבוי אתרים בעולם ולמען הסדר, לשמות המתחם סיומות שונות המסמלות מדינה (טריטוריה) / המסמלת את העומד מאחרי האתר – למשל ארגון בין לאומי יקבל את הסיומת .org (Organization) וחברה ישראלית תקבל את הסיומת .co.il(Company.israel). על דומיינים בכל העולם יש לשלם בכל שנה אגרה על החזקתו והשימוש בו. בישראל איגוד האינטרנט הישראלי הוא הגוף המפקח על הנושא.
- רישום דומיין (מוקש) – את רישום הדומיין מומלץ לעשות לבד, הליך פשוט במיוחד ובאתרי הרשמים הסברים מעולים איך לעשות זאת. אם בכל זאת החלטתם לא לעשות זאת לבד יש לפקח על המתווך (בונה האתרים) ולבדוק שאת/ה או החברה בעלי הדומיין ולא בונה האתרים (מוקש נפוץ במיוחד – יש להזהר אם את/ה לא מעוניינים לקנות את האתר שלכם פעמיים או להשתמש בשרותיו של עורך דין).
5. מהו אחסון? / שרת?
- הסבר כללי – האחסון הוא חלק (נפח) מכונן (Hard Drive) היושב בתוך שרת (מחשב “חזק” היושב בחוות שרתים ומחובר לרשת האינטרנט 24 שעות ביממה). לאחסון פרמטרים רבים כגון – נפח, תעבורה, רוחב פס, רמות אבטחה וכדומה. חשוב שפרמטרים אלו יתאימו לאתר שאותו אתם בונים, לדוגמא נפח האחסון של אתר תדמיתי קטן בהרבה משל אתר חנות או קטלוג מוצרים. אין סיבה לקנות אחסון יקר אם אין צורך בו.
- חשוב (לא בדיוק מוקש אבל מומלץ לבדוק היטב) – ברכישת אחסון יש להקפיד על מהירות (רוחב פס), יציבות ואמינות השרת – מומלץ לבחור בחברת אחסון ותיקה ובעלת ניסיון של 5 שנים ומעלה. יש לברר האם חוות השרתים יושבת במדינה ממנה מגיעים רוב הגולשים של האתר (להם הוא יעבוד הכי מהר). יש לבדוק את איכות השירות של חברת האחסון (ולא בזמן המכירה אלא בזמן תקלה או בעיה עם האחסון). עלויות – לאחסונים מחירים רבים בשוק מחינם עד עליות גבוהות מאוד על בסיס חודשי, במקרה זה היקר הוא בדרך כלל לא הכי טוב כמו כן גם החינמי או הזול. אחסון איכותי ומהיר לאתר תדמיתי בנפח של 100 MB נע בין 250-600 ₪ בשנה מתחת או מעל למחירים אלו יש לבדוק את הפרטים יותר לעומק.
- אי ידיעה מוקש האחסון – למה להיות מופתע שצריך לאחסן את האתר אחרי שהוא מוכן? הרבה פעמים חברות בניית אתרים לא מספרות על נושא האחסון ובסיום העבודה נאמר ללקוח “תשמע אתה צריך לשלם עוד 600 שקל על אחסון לשנה…” לברר מראש האם המחיר שאתם סוגרים כולל את האחסון או לא!
6. אפיון אתר
- הסבר כללי – לאתר האינטרנט יש סיבה או שימוש. הוא חייב להיות בנוי בצורה מסוימת בכדי להיות אפקטיבי ולעמוד במשימה שלו. האתר צריך להיות שיווקי, מתוכנן (הן מבחינת התוכן והן מבחינת השלבים הבאים – קידום אתרים ושיווק באינטרנט) ומעוצב בצורה הנכונה ביותר, ולא סתם דחיסה של מידע היוצרת בלגן שלם שאף אחד לא יכול להבין. שלב זה הוא מבין החשובים, מומלץ להשתמש בשירותי ניהול פרויקטים או ארכיטקט אתרים או להתייעץ עם בעל מקצוע מומחה לאפיון וקידום אתרים.
- מוקש הטמפלייט – אם אתם דלי תקציב לבניית האתר אין יותר מדי מה לעשות אם מוקש זה חוץ מלחפש את הטמפלייט המתאים ביותר. אבל אם אתם מתכוונים להשקיע באתר שלכם (בין היתר הרבה כסף), תיזהרו לא ליפול למלכודת הטמפלייטים של בוני האתרים העצלנים שמעוניינים לחסוך על גבכם עוד כמה שעות מעצב ומתכנת וכך תקבלו אתר “מועתק” למופת. בקיצור לבדוק שעיצוב האתר ייחודי ועונה על כל הצרכים!
7. תוכן והזנת תכנים
- הסבר כללי – אודות, מי אנחנו, שאלות ותשובות, השירותים שלנו, מאמרים, מוצרים, תמונות ומדיה כל אלו ועוד לא הולכים ברגל, צריך לדאוג להם. צריך לארגן את התוכן מראש, בוני האתרים הם לרוב לא קופירייטרים או כותבי תכנים מקצועיים. והם גם לא מונו להיות כאלה בעת חתימה על חוזה בניית האתרים. הזנת תוכן היא פעולה שנעשית דרך מערכת הניהול בד”כ בפשטות.
- מוקש הזנת תוכן – עניין זה אינו מוקש שטמון בחברת בניית האתר אלה הוא מוקש הנובע מאי הבנה בין הצדדים, אי מחשבה על עניין הזנת התוכן תגרום לעלויות נוספות לאחר מכן. אם מדובר בחנות וירטואלית כנראה שהזנת התוכן תהיינה מפרכת וארוכה (יכול להגיע גם לימים ושבועות של הזנה ותעלה אלפי שקלים). על בונה האתרים לספר לך על כך שיש לאחר בניית האתר צורך בהזנת תכנים ולתמחר נושא זה טרם העבודה.
- מוקש אספקת תוכן – שוב מדובר במוקש שהלקוח אחראי לו , אף בונה אתרים לא צריך לכתוב אודות לחברה X,Y,Z. על בונה האתרים להעיר את צומת לבך לעניין התוכן ואפילו להפנות לכותב תכנים מקצועי לביצוע העבודה.
8. שינויים עתידיים לאחר בניה
- הסבר כללי – מה לעשות אף אחד לא מושלם! (במיוחד בלי אפיון מדוייק). ב99% מהמקרים לאחר סיום העבודה והעלאת האתר לרשת האינטרנט ישנן שינויים נוספים לרוב קטנים ומעצבנים. שינויים אלו בד”כ ברי תיקון אך הם דורשים כניסה חוזרת לקוד האתר ו”פרוצדורה של מתכנתים” אין מתכנת שיגיד שהוא נהנה משינויים אלו למרות זאת יש לבצע אותם כדי להגיע לתוצר מושלם. שונויים עתידיים גם יכולים לבוא בחשבון למרות שאלו קצת יותר נדירים אם העבודה נעשתה כמו שצריך מלכתחילה.
- מוקש השינויים – לפני סגירת עסקה יש להתייחס למוקש זה ברצינות ולדבר עליו. לבדוק כמה שינויים בוני האתרים נותנים בגדר הקמת האתר. מהי תקופת האחריות על באגים וכמה יעלו שינויים עתידיים. (מומלץ ממש לתת דוגמאות לשינויים ספציפיים ולקבל מחיר להבין את סדרי הגודל). בנוסף כדי שהיה כתוב בחוזה הקמת האתר סעיף הנוגע לשינויים הן לאחר הבניה והן עתידיים.
9. קידום אתרים
- הסבר כללי – שיפור דירוגי האתר במנועי חיפוש לצורך יצירת תנועת גולשים איכותית וממוקדת. תהליך של השבחת האתר במבנהו ובתוכנו ובמקביל יצירת יחסי ציבור באינטרנט.
- בקידום אתרים קיימים מגוון סוגים של מוקשים שהומצאו ע”י חברות קידום שונות ויצירתיות. בגדול המנגנון עובד בצורה הזאת: אתר שיווקי (שבנוי היטב) שמופיע במקומות הראשונים (ראשון-שני) בביטויי מפתח “חזקים” (בעלי נפח חיפוש גדול) יקבלו פניות דרך האתר. כל מילה נכתבה בקפידה ולכן כל סילוף של המשפט הזה יכול להבות מוקש, לפעמים יותר משמעותי ולפעמים פחות, תלוי בסילוף. למידע נוסף על קידום אתרים לפני הקמת אתר / קידום יש לקרוא את שאלות ותשובות בנושא קידום אתרים.