שמעתי שבאינטרנט יש המון פוטנציאל להשיג לקוחות לעסק שלי, בניתי אתר וזה לא עובד… מה עושים?
בעיה נפוצה זו בדרך כלל מתרחשת לבעלי עסקים שניסו להיכנס לשוק האינטרנט אבל רק בחצי כוח ולא נתנו פול גז… פול גז הכוונה לא השקיעו כראוי במקומות הנכונים! שתי סיבות עיקריות לתופעה והפתרונות בקצרה. א. האתר ב. השיווק
סיבה א’ – האתר
ידעת כבר מראש שאתר בלי קידום / פרסום לא שווה כלום. וכבר מראש התכוננת לשלם לא מעט על פרסום וקידום… ואפילו הכנסת בחשבון גם שיווק ברשתות חברתיות. אתה אדם רציני שמבין את עולם האינטרנט וככה באמת ניתן להצליח בו. עברו חמישה חודשים והאתר שלך במקום הראשון בגוגל ולא בסתם ביטויי לונג-טייל אלא בביטויים בעלי נפח איכותיים ותחרותיים מעבר לזה קמפיינים בגוגל ADWORDS ובפייסבוק עובדים חזק ועם תקציבים לא קטנים בכלל. בדקת את מערכת הסטטיסטיקה שלך – והכל נראה טוב, יש גולשים שמגיעים מהרבה מקומות ברשת ובעיקר מגוגל. אפילו לפעמים עוברים עמוד אחד באתר. אז למה אין לך פניות? כנראה סיבה אחת תגרום לכך (טוב יש עוד אחת שולית אבל נתעלם ממנה לצורך העניין) , האתר שלך, הוא לא טוב!
אתה משקיע המון על השיווק באינטרנט, אבל האתר שלך:
- לא משכנע
- לא שיווקי
- לא מעוצב בצורה מודרנית, ולא נעים לעין.
- לא נוח לשימוש הגולש הפשוט.
- לא מכיל תכנים בעלי ערך מוסף לגולש (וגם אם כן זה לא מספיק).
- לא מכיל מספיק מדיה ותמונות.
הוא לא מעניין. ברגע הראשון שהגולש נכנס לאתר צריך לדאוג שיהיה לו נעים, שהוא ירגיש בבית ואם הצבעים צורמים לו הוא מהר מאוד יצא! אם הוא לא מוצא את מה שהוא מחפש הוא גם יברח מהר. האלמנטיים הללו חשובים בכל אתר ובעיקר באתרים שהגולש צריך לשלם דרכו, חנויות וכדומה.
אין כזה דבר אתר חינם! אתר נורמלי גם לא עולה 2000 או 3000 ₪ האתרים הנמכרים במחירים אלו הם אתרי טמפלייט בדרך כלל (תבנית קבועה שעליה מלבישים את שם העסק שלכם שתי תמונות ולפעמים מחליפים מעט את הצבע) הגולש המודרני אינו טיפש, הוא יודע בידיוק מה הוא רואה. בניית אתר הוא פרוייקט לא פשוט הוא דורש זמן והשקעה.
האתר צריך להיות מעוצב בצורה מודרנית נוחה וחדשנית לפי אופי העסק. אם העסק הוא בתחום הרכב מומלץ להשתמש בצבעים אדום, שחור, אפור – קונוטציה של רכב. אם האתר הוא בתחום הרפואה יותר יתאימו לו צבעים עדינים ונקיים כמו לבן, תכלת, סגלגל וכו’.. אתר של משרד עו”ד יהיה בצבעים חומים ואפורים לרוב בגוונים כהים.
כמובן שהצבע זה לא הכל ויש גם לדאוג שהגולש ירגיש בנוח להשתמש באתר, שהדברים שעשויים להיות חשובים לו או מעניינים אותו יהיו הרבה יותר בולטים ובעלי נפח באתר. עמוד הבית צריך להכיל תמצית של הכל אבל גם לא להיות עמוס מדי. האתר חייב להיות משכנע שהגולש שנמצא בו יאמין שמדובר בעסק רציני ולא משהו שנעשה על הדרך… זו לא הדרך…
אתר שיווקי – מהו אתר שיווקי? אתר שיווקי הינו אתר שמניע לפעולה, אתר שקל להשאיר בו פרטים, לקבל מידע על מיקום העסק או אפילו להתקשר בצורה מיידית. אם הטלפון של העסק מוחבא באחד העמודים הפנימיים זה עשוי להקשות מאוד על הגולש לאתר אותו. מעבר שמומלץ להשאיר את הטלפון בפינה השמאלית של עמוד הבית מומלץ מאוד גם להתאים טופס צור קשר מהיר שיוצג לאורך כל עמודי האתר, מספיק שיכיל שם וטלפון – מפה כבר נשאר רק להתקשר ללקוח.
מעבר לנושא העיצובי יש להשקיע רבות בנושא התוכן של האתר – תוכן באינטרנט זהו עניין חשוב מאין כמוהו – גולשים ואנשים בכלל כל הזמן צורכים תוכן. אם התוכן שבאתר לא יהיה מדויק מקצועי ובעל ערך מוסף לגולש הוא יעזוב אותו. גם מבנה התוכן צריך להיות מחולק לכותרות ופסקאות, הדגשות ולינקים במקומות הנכונים, אורך – עמוד “מכירה” או הסבר על מוצר או שרות אסור שיהיה ארוך אלא ענייני וממוקד, אבל ניתן להכניס לינקים עם הסברים מפורטים לגולשים שלא מתעייפים מקריאה ולהפך רוצים לקבל כמה שיותר מידע, תנו להם, זה רק יחזק את המחשבה שלהם – כמה שהעסק שלכם מתאים להם כי הינו מקצועי. אין להעתיק תוכן!!! הטעות הכי גדולה היא להעתיק תכנים מאתרים אחרים… למה עושים את זה? כי זה קל (Copy and Paste) למה לא לעשות את זה? משתי סיבות 1. עברה על החוק (זכויות יוצרים) 2. גוגל לא אוהב את זה הוא יראה באתר שלך כאתר “מעתיקן” ולא ידרג אותו במיקומים טובים.
אתר מושקע שנבנה בצורה מותאמת אישית וע”י אנשי web מקצועיים עשוי לעלות לפחות 6000 ₪ ומגיע גם למחירים של 15,000 ₪ , 20,000 ₪ ויותר.
סיבה ב’ – שיווק באינטרנט
אין לך גולשים מתאימים (רלוונטיים) באתר או אין לך בכלל גולשים באתר.
השקעת, ולא מעט – בנית אתר יפה שיווקי, חדשני עם הרבה מחשבה – עם תוכן חדש ואיכותי. בדיוק כמו שתואר בסיבה הראשונה. אבל לא דאגת לשיווק באינטרנט. בלי שיווק האתר שלך הוא כמו “בול עץ” הוא לא שווה כלום, ואף אחד לא נכנס אליו חוץ מגולש אחד והוא אתה. אם המטרה של האתר שלך היא להביא לקוחות לעסק ו/או להיות סוכן המכירות של העסק ובמקביל גם למתג אותו אתה חייב לדאוג שיגיעו אליו גולשים רלוונטיים שמתעניינים במוצר שלך ואפילו מומלץ ליצור ממש קהילה בתוך האתר (אם יש לך אנרגיות לתפעל פורום או בלוג לאחר יום העבודה). אפיקי השיווק באינטרנט של ימנו הם רחבים ומגוונים, חלקם ימירו יותר ללקוחות וחלקם יותר ידאגו למתג את העסק שלכם דרך האינטרנט ממש כמו שלטי חוצות.. (ולרוב הם גם יקרים כמו שלטי חוצות)
יש אפיקים שמתאימים לתחומים ספציפיים.
אפיקי השיווק:
- קידום אתרים אורגני במנועי חיפוש (גוגל) – אפיק השיווק החשוב ביותר, מתאים גם לעסקים קטנים. האופי שלו – השקעה לטווח הרחוק, לאחר פרק זמן ממושך ניתן לראות תוצאות ופניות רבות המגיעות מגולשים שנכנסו לאתר דרך תוצאות חיפוש אורגניות. ישנם תחומים שיותר כדאי להשקיע בהם דרך אפיק זה ויש שפחות.
- פרסום בגוגל ADWORDS – פרסום לכל דבר דרך המנוע חיפוש בגדול ביותר גוגל. הפרסום באפיק זה מתאפיין בלא קיבלת לא שילמת – התשלום אך ורק על הקלקה כאשר גולש נכנס לאתר שלכם. הפרסום הוא ממוקד (כאשר נעשה במקצועיות) ורק גולשים שמחפשים את השרות יחשפו אליו.
- שיווק ברשתות חברתיות – הפייסבוק כמובן הוא החזק ביותר מהרשתות החברתיות, אך כל אחת יכולה לתרום ולהביא גולשים אל תוך האתר או בצורה ויראלית או בצורת פרסום מודעות תוך כדי פעילות בתוכה. השיווק ברשת החברתית הינו יותר לצורכי מיתוג ופחות להשגת לקוחות. ישנם תחומים שהפייסבוק מתאים להם יותר מאחרים לדוגמא: צלמים, מועדונים וברים, חנויות בגדים.
- אתרי נישה – אתרי נישה הם אותם הפורטלים שאנו כל כך מכירים, מעין פלטפורמות כאלה ואחרות שלרוב הושקע בהם המון כסף לקידום אורגני במקביל לממומן ואפיקים אחרים בכדי שיהיו האתרים ה”חזקים” ביותר לנישה ספציפית או למספר נישות הקשורות אחת לשניה וכך הוא מרכז המון מידע בתוכו וכמויות גדולות של גולשים רלוונטיים עוברים דרכו. האתרים אלו לרוב ניתן להוסיף כרטיסיה בעלות חודשית או פרסום של באנרים בעמוד הבית / עמודים ספציפיים לדוגמא: פורטל צימרלנד בתחום הצימרים.
- תוכניות שותפים – בעבר היו הרבה יותר נפוצות, היום פחות או בתחומים מאוד ספציפיים (סקס). הקונספט בעלי אתרים מכניסים קישור או באנר לאתר שלהם המפנה לאתר איתו עשה מעין שותפות וכאשר יש רכישה בעל האתר המפנה מקבל אחוזים מהמכירה של אותו לקוח, כמובן שלא צריך לפנות לבעלי אתרים בצורה אישית אלא יש מערכות המרכזות את כולם יחד
- אינדקסים – לפני היות מנוע החיפוש היו האינדקסים (הוותיק והגדול בעולם dmoz.org) האינדקסים הם חוות קישורים המקוטלגים לפי תחומים וכך בעבר היו גולשים באינטרנט מחפשים את התחום ומקבלים רשימה של אתרים שהוזנו ידנית. עוד היום יש אינדקסים רבים שמשמשים כעמודי בית אצל הרבה גולשים. ניתן לפרסם באינדקסים הללו או בתוך קטגוריה ספציפית (לרוב בחינם) או בעמוד הבית (בתשלום).
- באנרים באתרי חדשות / אתרים בעלי תנועה גדולה – חדשות המידע הכי נצרך באינטרנט מתעדכן על בסיס שעתי ולכן באתרים אלו כל הזמן יש גולשים ובכמויות אדירות. לכן פרסום באתרים אלו הוא היקר ביותר ורק חברות מאוד גדולות בעלות תקציב פרסומי גבוהה יכולות להרשות לעצמן לפרסם בהם. המחירים הם לרוב במאות אלפי שקלים. את האתרים כולם מכירים ובניהם: ואללה, Y-NET, גלובס (עסקים) , NRG ,יד 2 , THE MARKER (עסקים) , INN , MAKO אלו העיקריים.