לפני כחודש גוגל ביצעה את עדכון פינגווין 3.0, אלגוריתם החיפוש של מנוע החיפוש הפופולארי ביותר ברשת האינטרנט. גוגל פועלת באופן תמידי על מנת לשפר את מנוע החיפוש המשוכלל שלה כשהמטרה העיקרית היא להגיע כמה שיותר ל”אמת”, כלומר מתן תעדוף לאתרים “טבעיים יותר” המספקים ערך אמיתי לגולש. מנגד, אתרים אשר משתמשים בפעולות אשר אינן עולות בקנה אחד עם הקווים המנחים של מאט כץ וחבריו בגוגל ופועלים בשיטות “מלאכותיות” ייפגעו בסופו של דבר. פגיעה זו תתבטא בירידה משמעותית במיקומים של האתר בתוצאות החיפוש השונות ואף להיעלמות האתר מעל דפי גוגל.
אחד הפרמטרים עליהם העדכון האחרון שם דגש הוא פרופיל הקישורים באתר. בניית פרופיל קישורים לא תקין מזוהה ע”י האלגוריתם, כשהענישה היא מיידית ורבים האתרים שנפגעו מכך. אז מהי בניית פרופיל קישורים לא תקינה? וכיצד יש לפעול על מנת שבניית הקישורים תשפיע בצורה חיובית על הקידום? הנה מספר כללי “עשה” ו”אל תעשה” בבניית פרופיל קישורים:
תדירות הקישורים – תזמון נכון ולא אגרסיבי
קיבלנו לקוח חדש ואנו להוטים להראות לו תוצאות, אז מצאנו מספר אתרים רלוונטיים, הוצאנו מהם מספר קישורים בתוך זמן קצר ועשינו אחלה קידום שנתן תוצאות, האמנם?. הפניית קישורים זו עשויה אולי לתת תוצאות בטווח הקצר אך עלולה לפגוע בנו לטווח הארוך. האלגוריתם מזהה כאן אי טבעיות בנקל, כך שצפויה פגיעה עתידית באתר.
רלוונטיות הקישורים – הפנו מאתרים רלוונטיים ביותר לתחום
גוגל חובשת את משקפי הגולש ובודקת האם הקישור מגיע מאתר רלוונטי? ממאמר רלוונטי? ככל שהרלוונטיות גדולה יותר כך יגדל ערך הקישור ויזוהה ע”י האלגוריתם כקישור איכותי.
איכות האתרים – הקפידו להוציא קישורים מאתרים איכותיים
מעבר לרלוונטיות האתר ישנה חשיבות לאיכות האתר. דחיסת קישורים מאתרי מאמרים, סימניות ומאתרי זבל למיניהם מהווים פריט היסטורי בתחום הקידום הלבן. השקעה באפיק זה עלול להוביל לתוצאות הפוכות ולפגיעה באתר שאנו מקדמים.
את איכות האתר ניתן למדוד על פי פרמטרים רבים: איכות התוכן, מבנה היררכי, ותק הדומיין, איכות הדפים הפנימיים ועוד. כמו כן מומלץ לבצע בדיקה בכלים שונים המספקים לנו נתונים נוספים כמו: כמות קישורים יוצאים (לא מומלץ להוציא קישור מאתר מופצץ קישורים יוצאים), דפים לא תקינים באתר, תיאורים ועוד. כלים מוכרים ושימושיים: מג’סטיק, סאו מוז, סקרימינג פרוג.
השקיעו במאמרים ובתוכן
שדרגו את התכנים באתר מבחינה ויזואלית, הקפידו כמובן על כותרות, הוסיפו תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקה, קישורים לרשתות חברתיות וכל אלמנט שימושי אחר אשר יעשיר את המאמר וכך גם את חוזקו בתוצאות החיפוש. עדיף מאמר אחד מושקע מאוד על פני 10 מאמרים בינונים וחסרי ערך ממשי לגולש.
שימוש מתון במאמרים חדשים עם קישורים יוצאים
שיטת קידום נפוצה היא באמצעות החלפת קישורים משיבוץ מאמרים חדשים באתרים. גוגל כעת מנסה להילחם בתופעה, כך שאתרים העמוסים במאמרים בינוניים עם קישורים יוצאים ייפגעו. האתרים המוכרים ביותר אשר משתמשים בשיטה זו הם אתרי המאמרים שאכן נפגעו בעדכון האחרון.
זה לא אומר שצריך להפסיק זאת כליל אלא לשנות גישה:
- הימנעו משימוש מוגזם בשיטה זו (משתנה כמובן בהתאם לסדר הגודל והעדכון של האתר).
- הקפידו לשבץ מאמרים איכותיים במידת האפשר – מאמרים מקצועיים שיחדשו משהו בתחום ויספקו ערך לגולש.
- אל תוסיפו “מאמרי קידום” משעממים ובאורך סטנדרטי של 250-300 כדי לצאת חובה, השקיעו במאמרים ארוכים ומקצועיים יותר.
הקפידו על איכות הקישורים היוצאים
מקדמי אתרים רבים שמבצעים החלפות קישורים לא מקפידים יותר מדי על פרופיל היוצאים מהאתר. מעבר לבדיקה שלא מדובר בקישור היוצא לאתר מתחרה לעסק שאנו מקדמים חשוב לבדוק את איכות הלינק היוצא, קישורים יוצאים לאתרים חלשים עלול לפגוע באתר שלנו. בכל מקרה, קישורי החלפה מסוג זה אינם מומלצים כלל, קישורים שכן ניתן לקחת בחשבון הם קישורים לאתרים רלוונטיים שנותנים ערך לגולש. לדוגמא: מתן קישור לאתר חיצוני המציג מפרט טכני של מוצר בסגנון אתר זאפ בתוך אתר העוסק בתחום הרכב. קישורים רלוונטיים מסוג זה בעמודים רלוונטיים ובמידה הנכונה באתר עשויים לתת אפקט קידומי חיובי.
גוונו באנקור טקסט
דגש מרכזי בפינגווין האחרון הוא גיוון הקישורים. אתרים אשר הפריזו בקישורים יוצאים באנקור טקסט זהה נענשו. לדוגמא: הוצאת קישורים רבים “טכנאי סלולר” עבור חברת “בי סלולר”. לכן, יש לגוון באנקור טקסט על מנת שהקישורים ייראו טבעיים יותר. לדוגמא: “טכנאי סלולר איכותי”.
גוונו ביעד הקישורים
מעבר לגיוון באנקור טקסט מומלץ לגוון בהפניית הקישורים לדפים שונים באתר. כלומר, לא רק בהפניית קישורים למספר דפים בודדים באתר אותן החלטנו לקדם, אלא גם עבור אתרים משניים באתר. כך הקישורים נראים טבעיים יותר וטבעיות שווה דירוג גבוה יותר בגוגל. הדבר קל יותר באתרים עשירים בתוכן איכותי, כך ניתן בקלות להפנות אל דפים שימושיים שונים באתר שיספקו ערך ממשי לגולש (השקיעו בתוכן!).
המלצה נוספת היא ביצוע הפניות לחיזוק דפים חיצוניים המקשרים לאתר. לדוגמא: העלנו מאמר לאתר גדול במיוחד כמו וואי נט עם קישור אלינו, או אם וואי נט במקרה קישרו אלינו, חזקו את המאמר הזה באמצעות הפניות מאתרים חזקים אחרים ותעלת הקישורים האיכותית הזו עשויה לאותת לגוגל כי העסק שלנו אינו “פראייר” ויש מקום להעניק לו דירוג גבוה יותר.
חיזוק שם המותג
הנקודה האחרונה מובילה אותנו לכאן. חלק מגיוון הקישורים צריך להתייחס לחיזוק שם המותג של העסק. אתרים שהשקיעו בחיזוק המותג והוציאו קישורים בסגנון “בי סלולר – מעבדות סלולר” התחזקו יותר. ברמת ההיגיון אין זה אומר שעכשיו יש להפציץ בקישורי שם המותג אלא פשוט לתת לזה מקום כחלק מפרופיל הקישורים המגוון שלנו.
השתמשו יותר ברשתות חברתיות
העדכון האחרון העיד גם על ההתחזקות של אתרים המשתמשים ברשתות החברתיות השונות, כגון: גוגל פלוס, פייסבוק, פינטרסט, אינסטגרם. הלכך מומלץ להשתמש גם בקישורים להשקיע באפיק שיווקי וקידומי זה ולהוסיף גם קישורים לעמודי הרשתות חברתיות של העסק/בעל העסק. כך אנו נרוויח גם נקודות בקידום וגם נקודות בחיזוק שם המותג שלנו.
לסיכום, עבודת קידום האתרים היא ריצה למרחקים ארוכים. אין פתרונות קסם, וגם אם נראה שיש קסם הוא עלול להיעלם מהר מאוד. נכון, אי אפשר לגלות עתידות ומה עובר בראש של גוגל, אך דבר אחד בטוח – מקדמי אתרים שיתעסקו פחות בטריקים זמניים ויעבדו בצורה נקייה ביותר, כשמרכז פעילות הקידום יהיה לטובת הגולש בדומה לאינטרס של גוגל – עשויים להרוויח בגדול.
המאמר נכתב ע”י: דרור יהודה – מקדם אתרים מקצועי, WebResult.